Mehtäkylän kansakoulu aloitti Kalle
ja Erkki Sorvarin tuvassa vuokralaisena.
Kansakoulun saaminen Mehtäkylään oli
kuntakokouksissa esillä pitkin 1890-lukua. Periaatteessa päätös
Mehtäkylän kansakoulun perustamisesta tehtiin jo joulukuussa 1891.
Päätöksen toimeenpano kuitenkin siirtyi useaan otteeseen syyn
ollessa useimmiten kunnan heikko taloudellinen tilanne.
Mehtäkyläläiset esittivät jälleen maaliskuussa 1897
kuntakokoukselle koulun perustamista kylään, mutta ”pitkän
viivyttelyn jälkeen” tämäkin anomus hylättiin. Konkreettisena
syynä hylkäykselle oli rakenteilla ollut pappila, joka vei varat
uusien koulujen perustamiselta.
Kielteiseen päätökseen johti
varmasti myös työn alla ollut piirijakoesitys, jonka vaikutukset
kunnan koululaitokseen haluttiin saada selville. Asetuksen mukaan
maalaiskunta oli velvollinen jakamaan alueensa koulupiireihin, joihin
jokaiseen oli rakennettava koulu. Koulupiirin minimioppilasmäärä
oli 30 lasta, ja yli 50 oppilaan piiri oli jaettava kahtia.
Koulumatka ei saanut ylittää viittä kilometriä.
Vuoden kuluttua piirijakoasetuksen
toteuttaminen tuli ajankohtaiseksi. Sen mukaan Mehtäkylä
kokonaisuudessaa muodosti oman koulupiirinsä, sillä matkaa
kirkonkylän koululle oli reilusti yli vaaditun viiden kilometrin.
Tammikuussa 1900 kyläläiset ottivat jälleen esille koulun
perustamisen kylään, ja ”koska asianosaiset sitä waatiwat ja
warmasti wakuuttivat wähintään kolmekymmentä lasta olevan
tiettyjä oppilaita...”, hyväksytään anomus vihdoin
yksimielisesti. Kuntakokouksessa päätettiin opettajan
palkkaamisesta ja koulujohtokunnan kokoonpanosta. Loput valmisteleut
jäivät johtokunnan vastuulle.
Johtokunnan ensimmäinen ja tärkein
tehtävä oli hankkia kansakoululle tilat. Huhtikuussa 1900
johtokunta esitti kuntakokoukselle vaihtoehtoina pelimanniveljesten
Erkki ja Kalle Sorvarin tarjoamat vuokratilat sekä Tuomas Sauvulan
kartanon, jonka kunta olisi voinut ostaa. Kuntakokous valitsi
Sorvarin rakennuksen, joka vuokrattiin yhdeksi vuodeksi 200 markan
vuosivuokralla. Näin kaikki olennaisimmat puitteet olivat valmiina
koulutyön aloittamista varten syksyllä 1900.
Vaikka kansakouluasetuksen antamisesta
oli kulunut useita vuosikymmeniä, muistutti Mehtäkylän koulun
alkutaival muun muassa koulurakennuksen suhteen maan ensimmäisten
kansakoulujen vaiheita. Ensimmäiset kansakoulut aloittivat vuokralla
jossain sopivassa maalaistalossa, jonka tupa palveli koulusalina.
Huoneiden toimivuutta tärkeämpi asia oli koulurakennuksen sijainti
kylässä. Monet koulurakennukset olivat tästä syystä
epäkäytännöllisä ja ahtaita. Kansakoulurakennusten kirjo olikin
kansakoululaitoksen ensi vuosikymmeninä melkoinen. Vuosisadan
vaihteen lähestyessä yhä useampi kansakoulu sai talkoilla
rakennetun oman rakennukse.
Koulun rakentaminen oli
vastaperustetulla Mehtäkylän koulullakin edessä. Kansakoulun
piiritarkastaja H. Appelberg keotti jo marraskuussa 1900 kuntaa
hankkimaan Mehtäkylään oman koulukartanon. Siihen saakka
tarkastaja suositteli jatkettavaki olemassa olevan huoneiston
vuokrasopimusta. Vuokrahuoneet olivat tarkastajan mukaan sopivat ja
sijaitsivat sopivalla paikalla. Ainoa välitön ongelma oli poikien
käsitötilojen puuttuminen. Tarkastaja kehotti vuokraamaan ne
naapuritalosta. Kuntakokouksen osanottajat puolsivat huoneiden
”hyyräämistä” edelleen, mutta vuokrasopimuksen jatko oli
vuokranantajan puolelta epäselvä. Tammikuussa 1901 kouluylihallitus
tiedusteli kirjeitse kunnalta, koska Mehtäkylään oltaisiin
valmiita rakentamaan oma koulurakennus. Kunta ilmoitti rakentamisen
olevan mahdollinen kolmen vuoden kuluttua eli vuonna 1904, mihin
saakka kunta sitoutui vuokraamaan koululle hyväksyttävät huoneet.
Heinäkuussa kuntakokous hyväksyi Mehtäkylän koulujohtakunnan
talokkaiden Erkki ja Kalle Sorvarin kanssa kolmenksi vuodeksi tekemän
”hyyrykontrahdin … semmoisenaan”, ja ”wuotuiseksi hyyryksi”
sovittiin 300 markkaa.
Mehtäkylän kansakoulun rakentamista
alettiin valmistella lokakuussa 1902. Koulun johtokunta päätti
syyskuun lopussa 1902 esittää kuntakokoukselle rakennustoimien
aloittamista. Kuntakokous 20. lokakuuta kuitenkin katsoi ”.. kowin
raskaaksi tämmöisenä aikana rakennustoimeen ryhtyä...” ja siksi
johtokunta valtuutettiin anomaan kouluylihallitukselta kahden vuoden
jatkoaikaa rakentamiselle elokuusta 1904 lähtien. Lykkäys oli
varmasti mehtäkyläläisille pettymys. Liekö taustalla kyläläisten
juoni, mutta heti kokousta seuraavana päivänä Sorvarit
kieltäytyivät jatkamasta kouluhuoneiden vuokrasopimusta.
Johtokunnan mukaan muutakaan tilaa ei ollut saatavilla, joten
kuntakokous joutui rakennusasiassa ahtaalle. Joulukuussa kuntakokous
käsitteli jälleen koulun rakentamista. Kokouksessa todettaan, että
”.. koska sanottu huoneisto on määrätty olemaan valmiina elokuun
1 päiwäksi 1904, päätettiin rakennustoimiin ryhtyä...” Jotta
rakennuskustannuksia olisi saatu edes hiukan huojennettua, johtokunta
valtuutettiin anomaan valtion kruununmetsästä noin 600 hirttä
rakennuspuuksi. Johtokunta päätti anomauksen jättämisestä heti
tammikuussa 1903, ja seuraavana keväänä annettiin hirsien
vetäminen rakennuspaikalle urakkakaupalla. Myöhemmin kuntakokous
valtuutti koulun johtokunnan tarpeen tullen ottamaan (korkeintaan
3000 markkaa ) lainaa rakennusta varten.
Helmikuussa 1903 kuntakokouksessa
valittiin yksimielisesti sopivat mallipiirustukset Mehtäkylän
kansakoululle. Mallipiirustuksiin päätettiin tehdä pieniä
muutoksia – käytännössä piirustuksia parannettiin varsin
paljon: koko rakennuksesta päätettiin tehdä yhteensä kolme metriä
piirustusten rakennusta lyhyempi. Maalaiskanskoulujen rakennuksilla
ei säännöistä huolimatta useinkaan noudatettu kouluylihallituksen
nimenomaan maalaiskouluja varten hankkimia mallipiirustuksia, vaikka
rakennusten valmistuttua oli pidettävä virallinen tarkastus.
Piirustusten hyvä tarkoitus oli parantaa koulurakennusten
tarkoituksenmukaisuutta, jotta koulut täyttäisivät opetuksen
asettamat vaatimukset. Mehtäkylässäkin piirustuksia käytettiin
vain suuntaa antavana mallina ja säästäväisyys ajoi
käytännöllisyyden edelle.
Kuntakokous valitsi toimikunnan
tarkastamaan rakennuspaikat ja tarjoukset paikan päällä sekä
tekemään sopimukset yhdessä johtokunnan kanssa. Koulun paikan
valitseminen oli tarkkaa puuhaa. Opetusministeriän alaisuudessa
laaditut ohjeet maalaiskansakoulun hoidosta painottivat erityisesti
koulun toointin sopivuuden varmistamista, jottei koulun paikasta
myöhemmin tulisi kyläläisten riidanaihetta. Kesäkuussa
koulurakennuksen tontiksi hankittiin maapala Matti (Laurinpoika)
Sorvarilta. Koulun paikaksi tuli kylän maanteiden risteys – aivan
kuten piirijakoasetus oli määrännyt. Sittemmin vuonna 1911 tontti
erotettiin Oulun läänin kuvernöörin päätöksellä kunnan
omistukseen. Opetusministeriö edellytti, että koululle hankitaan
aina oma palsta. Tarvittaessa maa oli otettava vaikka
pakkolustuksella.
Koulun johtokunta huutokauppasi
koulurakennuksen kivijalan kivityöt 18. kesäkuuta 1903
kalajokiselle Juho Marttalalle 700 markalla. Kivijalka oli oltava
valmiina lokakuun 15. päivään mennessä. Marttala pysyi
aikataulussa, sillä toukokuussa 1904 johtokunta antoi Matti Jylkän
ja Antti Myllylän tehtäväksi kouluhuoneiden salvaamisen ja
vesikaton naulauksen. Rakennustyö venyi pitkälle syksyyn eli 1.
elokuuta olleen määräajan. Johtokunta sai kuitenkin jatkettua
vanhan kouluhuoneiston vuokrasopimusta entisllä ehdoilla kunnes uusi
koulu valmistui. Pahasti keskeneräinen rakennustyömaa tarkastettiin
27. lokakuuta 1904. Koulun kalusto päätettiin muuttaa uusiin
tiloihin 21. marraskuuta 1904, ja koulu luvattiin aloittaa seuraavan
päivänä. Kyläläisten uurastus oman koulun eteen huipentui näin
oman koulutalon valmistuessa. Koulun vihkiäisjuhlaa pidettiin
tammikuun 29. päivänä 1905. Vihkijiset toimitti piiritarkastaja
Juho Äijälä yhdessä Pohjakylän kouun opettajan Jaakko Hiivalan
kanssa. Avustamassa oli lisäksi kuoro kirkonkyllältä.
Himangan kouluhistoriaa
Pitkäsen koulun historiaa
Kansakoulun perustaminen
Kalajoelle
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2009/01/kansakoulun-perustaminen-kalajoelle.html
Raution koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/raution-koulun-historia.html
Rahjankylän koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/rahjankylan-koulun-historia.html
Vasankarin koulun perustaminen
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/vasankarin-koulun-perustaminen.html
Kärkisen koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/karkisen-koulun-historia.html
Pöllän koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/pollan-koulun-historia.html
Typpön koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/typpon-koulun-historiaa.html
Tavastin koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/tavastin-koulun-historiaa.html
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2009/01/kansakoulun-perustaminen-kalajoelle.html
Raution koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/raution-koulun-historia.html
Rahjankylän koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/rahjankylan-koulun-historia.html
Vasankarin koulun perustaminen
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/vasankarin-koulun-perustaminen.html
Kärkisen koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/karkisen-koulun-historia.html
Pöllän koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/pollan-koulun-historia.html
Typpön koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/typpon-koulun-historiaa.html
Tavastin koulun historiaa
http://kalajoenhistoria.blogspot.com/2012/02/tavastin-koulun-historiaa.html
Lähdeaineisto Tiina Riippa Yksi kylä
– monta koulua ISBN 952-91-2562-3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti