Virtaset ja Lahtiset –
näytelmän harjoitukset vuonna 1969. Ohjaajana toimi Olavi Pajunen.
Kalajoen kansalaisopiston
historia lähtee virallisesti liikkeelle vuodesta 1963. Kalajoen
nuorisolautakun päätti kokouksessaan 11.10.1963 esittää
kunnanvaltuustolle, että Kalajoelle perustettaisiin kansalaisopisto.
Aloitteen asiasta teki Allan Seikkula. Kesti kuitenkin vielä kolme
ennen kuin varsinainen toiminta pääsi käyntiin. Byrokratia vaati
osansa ja lisäselvityksiä jouduttiin tekemään. Myös toivottiin
naapurikuntien saamista mukaan opiston toiminta-alueeseen ja
viivästytti opiston perustamista. Neuvotteluja käytiin Himangan ja
Raution kanssa. Opiston ensimmäinen johtokunta valittiin 1965. Sen
puheenjohtajana oli opettaja Veikko Sipilä. Toimikunta saattoi
vihdoin kokouksessaan 6.5.1966 todeta, että opetusministeriä oli
myöntänyt Kalajoen kansalaisopistolle perustamisluvan 13.4.1966 ja
hyväksynyt työohjelman. Rautio tuli opiston toimintaan mukaan,
mutta Himanka päättyi yhteistyöhön Kannuksen kanssa.
Opisto oli valmis
aloittamaan ensimmäisen työvuotensa syksyllä 1966. Kun työkausi
alkoi, kiinnostus opiskeluun ja harrastamiseen oli suurta, Useat
opintopiirit täyttyivät hetkessä. Opiskelupaikkaa haettiin
kiivaaseenkin sävyyn. Opisto johto taipui rinnakkaisryhmien
perustamiseen. Seurauksena oli, että opistotyöhän varatut
määrärahat loppuivat. Kun silloisen johdon kanssa käytyjen
kipakoiden neuvottelujen jälkeen asiat kuitenkin järjestyivät.
Kansalaisopisto sai rahoitusta ja opisto pääsi vilkkaaseen
työskentelytahtiin. Kansalaisopiston rehtorina on vuodesta 1967
ollut Olavi Kaattari.
Kalajoen kansalaisopiston
opetusohjelman päälinja muotoutui jo ensimmäisten työkausien
aikana. Käytännön aineet, muusiikki ja kuvataide muodostivat n. 80
prosenttia opiston opetusohjelmasta. Muu osa oli liikuntaa ja
terveyskasvatusta, kieliä sekä yksittäisiä erikoiskursseja ja
piirejä eri aloilta.
Käytännön aineiden
osuus on vuosien mittaan vähentynyt. Musiikin ja muiden
taideaineiden osuus on lisääntynyt. Alle 16-vuotiaidn
musiikinopetuksen opisto aloitti jo v. 1969. Tämä opetus tuli
valtionosuuteen oikeuttavaksi vasta v.1975.
1970- ja 80-luku olivat
opiston toiminnassa kasvun aikaa. Tuntimäärä lisääntyi tasaiseen
tahtiin. Kun työkaudella 1969 -70 oli tunteja n.3400, 80-luvun
lopussa oli päästy jo 5000:een tuntiin. Opiston toiminnan
suunnittelua tasainen kasvu helpotti. Erityiset suositut opintopiirit
voitiin säilyttää ja uusi toiminta rahoitettiin vuosittaisesta
budjetin kasvusta.
Opetus hoidettiin 1960- ja
70-luvulla tuntiopettajavoimin. Vuonna 1982 kansalaisopisto sai
ensimmäisen päätoimisen tuntiopettajan tektstiilityöhön.
Päätoiminen opettaja toialansan asiantuntijana lisäpanoksen
opetuksen suunnitteluun. Sittemmin 1990-luvulla tekstiiliopetuksen
määrä väheni opettajan joutuessa jättäytymään vähitellen
sairaseläkkeelle eikä virkaa enää täytetty.
Toinen päätoiminen
tuntiopettaja saatiin vuonna 1986, opetusalana musiikki. Musiikin
osuus oli 80-luvun lopussa jo n. 30 prosenttia kaikista aineista.
Musiikinopettaja oli keskittynyt lähinnä alle 16-vuotiaiden
opetukseen. Edellä mainitut vuosikymmenet olivat kasvun aikaa myös
opiskelijamäärissä. Opiskelijoita oli 1980-luvun lopussa n.1400
eli lähes kaksinkertainen määrä ensimmäiseen työkauteen
verrattuna. Suurimmillaan opiskelijämäärä oli ennen lamaa jolloin
se ylitti 1500:n rajan.
Tärkeä vaihe opiston
historiassa oli omien tilojen saaminen vuonna 1989. 1880-luvulla
rakennettu Pohjankylän koulun vanha osa saneerattiin
kansalaisopiston tiloiksi. Vaikka rakennus kooltaan ei kovin suuri
oltu eikä kaikilta osin erityisen toimivakaan, omat tilat olivat
merkittävä parannus opiston työhön. Päivätoimintaa voitiin nyt
paremmin järejstää ja keskeneräisille töille oli säilytyspaikka.
Eikä merkitystä vailla ollut sekään seikka, että kansalaisopisto
oli nyt konkreettinen, näkyvä oppilaitos. Vanhan koristeellisen
rakennuksen säilyttäminen kyläkuvassa oli sekin tärkeää.
Kansalaisopistoista on
tullut yksi kanava yliopistokurssien ja arvosanojen suorittamiselle.
Kalajoen kansalaisopisto on vuodesta 1984 alkaen järjestänyt
avoimen yliopiston opetusta Oulun, Jyväskylän, Tampereen ja Turun
yliopistojen kanssa.
Erityisen suosittu on
ollut kasvatustiede, jonka alimman arvosanan on Kalajoella
suorittanut jo yli 100 opiskelijaa. Viime vuosina avoin yliopisto on
uudistunut. Entisestä luento- ja tenttipainoitteista opetuksesta on
siirrytty monimuoto-opetukseen ja yksilöllisiin oppimistehtäviin.
Kalajoen kansalaisopiston
rooli tänä päivänä voidaan tiivistää kolmeen pääalueeseen:
paikallisen harrastustoiminnan tukemiseen, työelämän tarpeiden
tukemiseen sekä fyysisen kunnon ylläpitämiseen ja parantamiseen.
Opetus palvelee luonnollisesti muitakin tarpeita, kuten
pohjakoulutuksen täydentämista ja jatko-opintoihin
valmentautumista. Vähäinen ei ole myöskään opiskelun ja
harrastamisen mielenterveydellinen merkitys. Sama opetus täyttää
eri henkilöillä erilaisia tarpeita.
Lähdeaineisto
Kalajoki-lehti 17.4.1997
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti