Elettiin
vuotta 1940. Talvisota oli juuri loppunut. Olimme kihlautuneet juuri
sodan aattona vuonna 1939. Suunnittelimme häitä – sota-ajan
häitä. Miten järjestää häät, kun kaikesta tavarasta oli puute?
Ei ollut ruokaa sen kummemin kuin vaatettakaan. Ensiksi olisi
tarvittu vihkipuku. Kauppojen hyllyt olivat kuitenkin tyhjät.
Kalajoella oli Simin Vaatetusliike, josta vaatepisteillä sai ostaa
kangasta sillä ehdolla, ett teetti siellä puvun. Ajoin
polkupyörällä tuon matkan edestakaisin kolme kertaa. Matkaa kertyi
kaikkiaan yli 150 km, sen aikaista hiekkatietä. Miesten vaatteita
olisi paremminkin ollut saatavissa. Ne olivat säästyneet, kun
miehet olivat sotatoimissa ja armeijan harmaissa.
Lotta
Svärd-yhdistyksell oli kruunu, jota sain lainata. Kruunun oli
lahjoittanut suomalaissyntyinen varakonsuli Jakob Hodgren,
käytettäväksi järjestön jäseneten vihkiäisissä. Ehtona oli
se, että sulhanen oli maanpuolustaja ja morsian oli ollut järjestän
jäsenenä viisi vuotta. Lottakruunu oli kaunsi. Se oli hopeaa ja sen
sakaroihin oli upotettu yhdeksän erilaista jalokiveä. Sakarat
päättyivät heraldisiinruusuihin ja siihen upotetut jalokivet
muistuttivat Suomen yhdeksästä maakunnasta.
Keskusjohtokunnan
päätöksellä sain kantaa lottakruunua. Tarjoilu häissä ei ollut
monipuolinen, mutta olimmehan tottuneet puutteeseen. Kotini oli
maalaistalo joten aina oli jotakin omasta takaa. Ruokana oli
perunoita ja punaista heraa, jota täällä Keski-Pohjanmaalla oli
tapana keittää juhannuksena, Sitä sanottiin myös
juhannusjuustoksi. Pullapuoli oli oman maan tuotteita, siis omista
vehnäjauhoista. Pikkuleivät tehtiin ruis- ja ohrajauhoista. Mutta
olipa häiss KAHVIA! Äitini oli ennen säännöstelyä varannut
kauppiaalta oikeasta kahvia – olivathan häät tiedossa.
Kahvinjuonti häissä sai kielenkannat laulamaan. Juomisesta
tiedettiin jo huomenissa Kärkisessä. Maanantaiaamun tuli kotiini
nimittäin mies, talon isäntä Kärkisestä. Hän tiukkasi tuikeaan
sävyyn vanhemmiltani, mistä kahvia oli saatu. Keskustelu päättyi
riitaan. Isäni vastasi rauhalliseen sävyyn, että ei ollut
tilivelvollinen tekemisistään kyseiselle isännälle. Tapaus kertoo
puutteesta, jossa elettiin ja joka aiheutti riitaa nykyisesti
ajatelleen mitättömästä asiasta, Tieto juodusta kahvista levisi
kuitenkin toisellekin kylälle. Niin merkittävää se oli.
Varsinainen
vihkitoimitus suoritettiin kotini pihalla pihapihlajien alla
silmikkoraamun päällä. Silloinen Raution kirkkoherra Kalevi Vihma
meidät vihki. Suuri joukko ystäviä ja sukulaisia oli kokoontunut
kesäiseen pihlajakirkkoon. Siellä me saimme toisemme. Valkuvassa
käynti tapahtui seuraavana päivänä. Hyppäsimme pyörien selkään,
juhlavaatteet kapsaksissä, samoin vihkiasut ja suuntana jälleen
Kalajoki. Valokuvaaja Erkki Mäkelä sattui olemaan kaupunkimatkalla,
joten tuore aviopari odotteli Kalajoella päivän. Ehdimme käydä
pyöräretkellä Hiekkasärkillä valokuvajaa odotellesa. Lopulta hän
tuli. Puimme vihkivaattee päällemme ja valmistauduimme kuvaan.
Ruusuista, joita alunperin oli kolme, ei ollut mitään jäljellä.
Sitten vain kotiin Rautioon ja aloittamaan yhteistä elämää.
Kaikesta
puutteesta huolimatta olimme onnellisia, kun sota oli ohi. Tulevasta
sodasta ei osattu aavistaa. Se tuli kuitenkin uudestaan. Meidän
elämässämme se kesti vuodesta 1939 marraskuun 1944. Niskan Vesa
juoksi marraskuussa 1944 äitinsä luo navettaan ja selitti: ”Sinne
tupaan tuli yks`mies ja mummu sano, että se on mun isä”. Valo
Niska oli palannut sodasta, mutta oma poika ei tuntenut häntä.
Olemme onnellisia siit, että olemme saaneet elää vapaassa Suomessa
– ei puutteessa vaan hyvinvoinnissa.
Siiri
Niska
Rautio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti