Kalajoen uskonnollinen
maine on ollut aina ehkä hiukan erikoinen. Ensimmäisen kerraan
Kalajoen nimi mainitaan vuonna 1536, jolloin se pyrki Saloisista
irti, itsenäiseksi kirkkoherrakunnaksi. Luultavasti se oli sitä
ennen ollut jonkin kappelina. Erikoista heti alussa on se, että
kalajokiset v. 1555 tappoivat kirkkoherransa, järjestyksessä
kolmannen, kovakouraisten hyljekymmenysten vaatimisen takia.
Myöhäisempi herännäisyys
levisi Kalajoella 1820- ja 1830-luvuilla apulaispappien
vaikutuksesta. Alinomaisen seurojenpidon syyttäjäviranomaiset
katsoivat vievän paikkakunnan köyhyyteen. Siksi koetettiin 1838-39
Kalajoen käräjillä, joiden 3 viimeistä kertaa istuttiin nykyisen
kansanopiston paikalla 1914 tulipalossa tuhoutuneessa Anttilan
vanhassa kievaritalossa, tukahduttaa koko liike, mikä aie ei
ollenkaan toteutunut, vaikka sakot oilivat raskaat.
Ensimmäinen tieto
lestadiolaisuudesta on vuodelta 1866, jolloin Säksmanin Pekan (
1860-1943) kertoman mukaan Norjan mereltä täällä pistäytymässä
ollut kalastaja Juuso Emanuelinpoika Juola (s.1836, hävinnyt
Amerikkaan) oli kertonut siellä olevan sellaisen kristillisyyden,
että ”te kaiki menette siihen, kunhan se tänne ehtii”. Pian sen
jälkeen työansioilta Kemistä ain palasi kirvesmies Juho Mustonen
(s.1838, k.1897) erään toverinsa kanssa rakentamaan taloa
Vetoniemelle. He olivat pohjassa päin tulleet uskoon ja puhuivat
asiasta ympäristössään, vaikka eivät olleet saarnamiehiä. Näin
tulivat uskoon ensimmäiset ”kristityt” Kalajoella, Vetoniemellä.
Pian sen jälkeen saatiin Nivalasta saarnamies Eeli Juola, joka
sittemmin siirtyi Amerikkaan. Hän piti seuroja Salmulla ja
muuallakin Etelänkylän ylipäässä. Tätä suuntaa, josta
käytettiin nimeä ”kristityt” todettiin olevan aika lailla
piispantarkastuksen aikana 1870, jolloin piispa, Kalajoen entisen
rovastin poika Robert Valetin Frosterus, koetti tasoitella
vastakohtia. Kirkossa näet oli piispalle tehty räikeitä syytöksiä
mainituista saarnamiehistä ja ”kristityistä”, joiden edustajina
Kaarle Silandet, Heikki Laurila, Erk ki Puskala, Juho Kivioja ja
Tuomas Poukkula seuraavana päivänä pappilassa torjuivat syytökset
ja ilmiannot, joiden mukaan heidän joukkonsa olivat ”yksinkertaisia
laiskoja ja kirjaluvussa aivan taitamattomia, joilla ei ensinkään
ole ymmärrystä autuuden opissa” ja että saarnamiehet olisivat
olleet siveellisesti ala-arvoisia.
Monet ”körttisiin”
liittynneet tulivat mukaan tähän uuteen liikkeeseen, johon liittyi
myös himankalaisen Spaakin Liisan samoihin aikoihin Etelän
ylipäässä aikaansaama herätys. Vuonna 1874 muutti Etelänkylään
Räihälään Oulusta saarnamies Niilo Rpp, joka myöhemmin
Pitkäsenkylän Alanauhalla ja pari vuosikymmenta myöhemmin siirtyi
Himangalle. Tämänkin erittäin lahjakkaan ja liiaksi korotetun
saarna miehen vaelluksessa oli monen mielestä vikaa, jonka vuoksi
jonka vuoksi marraskuussa 1892 kävi paikkakunnalla Enontekiöltä
paroti Aatu Laitinen, asuen Rapin naapurissa Juho Kiviojan vävyn
Antti Nauhan luona, jonka vaellus oli puhdas. Käsityksensä Rapista
”jota pitäisi toistaiseksi karttaa”, julkaisi Laitinen
Kristillisessä Kuukausilehdessään seuraavassa maaliskuussa. Siitä
lähtien oli Rapilla laajasti jyrkkä vastarinta, joka
vuosisadanvaihteessa puhkesi uudeksiherätykseksi. Kalajoella sitä
kantaa olivat edustaneet jo kauna esim. kunnankirjuri ja
valtiopäivämies Kalle Myllylä (1844 -1923), joka nuoruudessaan oli
ennen lestaadiolaisuuden tuloa ehtinyt liittyä ”körttisiin”.
Hänen ympärillään oli hänen nuorempi veljensä
yhtiökaupanhoitaja Matti Myllylä, Kaarlo Silander, Tuomas Poukkula,
Antti Nauha ja monet muut, kun taas keskimmäinen veljeksistä
kiertokoulunopettaja Antti Myllylä oli innokas Rapin puolustaja,
joka onnistui osoittamaan monen syytökset valheiksi. Uuden
herätyksen puolelle liittyneistä mainittakoon suutari Antti Kustaa
Lindeman, savenvalaja Johan Vilhelm Palm sekä ennen kaikkea nahkuri
Matti Lehtisen palavahenkinen emäntä Eeva Maria (k.1915) joka
ankerasti puhui uskon asiasta herrasväellekin ja jota monet
vastapuolellakin pitivät ”kristittiynä”. Edelleen mainittakoon
kirjurin tytär, Rapin miniä Maria ( s. 1870 ja k. 1954) Jaakko
Poukkuoa, Juha Myllylä, Vihtori Tapio, Matti Laitala, Tuomas
Prittinen, Niku Himanka Juolan Peltolassa ja Antti Himanka ja Aukusti
Niemelä Vasankarin Yrröllä sekä vasankarilainen ahekra
keskustelutoveri ”Säksän Heikki” ( k.1936). Seurakunnan
kappalainen, Ruusa Siipolan (k.19319 naapuri Aale Sariola aikanaan
antoi huomattavasti tukeaan edellemainituille. Hänen lisäkseen
olivat pääpuuhaajina 1912 Rukoushuonetta rakennettaessa 1906
perustetulle Nuorten Kristilliselle Yhdistykselle edellä mainittu
Maria Rapp ja liikeapulainen Aina Pahikainen. Pitkäsenkylän
Poukkulasta 1880 ostettu seuratupa oli jatkuvasti yhteinen ja
sielläkin pidettiin seuroja, kuten Siipolassa ja värjäri
Forsbergin paikalla ennen sen nuorisoseuralle joutumista.
Itsenäisyytemme henkilöistä mainittakooon Akseli Vuotila, Feeliks
Kontio, Vesteri Vasankari ja Maria Korhonen. Viime sotien edellä
näiden ja Aukusti Torven ym. toimesta saatiin päätetyksi
uudenherätyksen kansaopiston paikaksi monen muun suunnitelman
jäädessä syrjään Kalajoki, jossa Kontio ja Vuotila olivat
ostaneet tontin, tosin omiin nimiinsä. Lopulta päätettiin, että
Opisto asettui sille paikalle, missä Kalajoen herännäiskäräjät
pääasiallisesti pidettiin.
Kansanopisto sai jo
alkuvaiheissaan yleiseen kannatuksen ja myötätunnon paikkakunnalla
niidenkin taholta, jotka eivät kuuluneet samaan suuntaan. Yhteistyö
seurakunnan kanssa on ollut hyvä.
Lähdeaineisto
V.H. Kiviojan kirjoitus
Kalajoen kristillinen kansanopisto 20-vuotisjulkaisu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti