Vapaaehtoinen kansalaistominta alkoi
Himangalla 1882 kirjaston ylläpitämiseksi. Kun kunta ei rahoittanut
sen toimintaa, nuoriso järjesti ”iltahuveja”, joissa näyteltiin,
lausuttiin runoja ja leikittiin. Montellin talossa alkoi kokoontua
1891 lukuseura. Samoihin aikoihin lukkari Enqvist perusti
raittiusyhdistys Kotirauhan, joka sai runsaasti jäseniä. Seuran
vaikutus näkyi 1895 säädetyssä kunnallisessa oluen
myyntikiellossa. Silti juopputta esiintyi varsinkin kirkon
ympäristössä. Kuntalaisten sivistystasoa oli kohottamassa vain
yksi kansakoulu, jota varsin moni kävi, mutta vain harva saavutti
päästötodistuksen.
Tämänkaltaisessa tilanteessa
Himankaan muutti vuosisadan vaihteessa kaupanhoitajaksi Matti Keto
(1870-1934). Hän oli ollut mukana nuorisoseuratyössä jo
kotipitäjässäänn Laihialla. Helmikuussa 1901 tarmokkaan Kedon
toimesta seura käynnistettiin Himangan kirkonkylällä. Ensin
toimintaa jarrutettiin monin tavoin kunnan ja seurakunnan toimesta.
Ainakin muodollisena syynä pidettiin raittiuskysymystä, jossa seura
päätti ”nousta tyvestä puuhun” eli säännöt laadittiin
raittiuden pohjale, mutta ehdotonta raittiutta ei vaadittu. Seura
koetti suhtautua vastustajiinsa mahdollisimman maltillisesti ja sai
lopulta kanttori Puusaarenkin puolelleen. Varsinkin joulukuun
kokouksissa allekirjoitettiin raittiuslupauksia, joidan kerrotaan
myös pitäneen.
Aluksi nuoriso kokoontui talollisten
kodeissa (ensimmäisenä Tiluksella), mutta 1903 toimitilaksi
vuokrattiin Juho Sepältä talo, jota alettiin kutsua ”Moikaksi”.
Se sijaitsi toisella puolella maantietä kuin Pöyhtärin koti
nykyään. Toiminnan vakiintumisen kannalta oli kuitenkin tärkeää
oman talon saaminen. Päätös rakentamisesta tehtiin joulukuussa
1904, ja jo seuraavana kesänä pidettiin vihkiäisjuhla. Jopa
tunnetusti pihit Salvesenit antoivat merkittävän
puutavaralahjoituksen. Haitaksi ei varmasti ollut se, että seruan
ensimmäinen sihteeri oli höyrysahan viipurilaissyntyinen Gustav
Wittenberg (s.1875). Hän tosin muutti juuri ennen talon
valmistumista Ylivieskaan. Ripeästä toiminnasta vastasivat
esimiehen lisäksi Janne Tuliniemi, Janne Tilus, laivuri S.Pöyhtäri,
Janne Särkilä ja Eemil Särkilä.
Seuraavaa rekisteriöntiä vaikeutti
Bobrikovin venäläistämistoimet. Keto oli jyrkkä perustuslaillinen
ja nuorena mielipiteiltään varsin radikaalikin. Sosialismia hän ei
silti hyväksynyt ja Himangallakin sahan pysäyttäneen suurlakon
jälkeen ilmeni, että puolueettomuuteen pyrkinyt seura jakaantui
kahtia työväenliikkeen kannattajien jätettyä sen. Seura otti
poliittisesti kantaa vain venäläistämistoimia vastaan, mutta
yksityihenkilönä Keto oli maakunnallisestikin merkittävä
Maalaisliiton perustajahahmo.
Heti ensi kokouksessaan seura sai 17
jäsentä, jonka jälkeen määrä kasvoi nopeasti lähes sataan.
Kahtiajaon jälkeen jäljelle jäi vain 42 uskollista. Yhteiseloa
Tyäväenyhdistyksen kanssa yritettiin vähän aikaan yhteisen
lukutuvan ja kunnalliskehton puitteissa sekä vielä 1908
perustetussa ”puhujaklubissa”. Kituliaamman kauden päätti
räyrinkiläissyntyinen Onni Pöyhösen tulo opettajaksi
kirkonkylälle 1916. Hänet valittiin jo Kedon kaavaileman
Keski-Pohjanmaan ns. piirin johtokuntaan. Seuran tason kuvasti se,
että K-P Ns:n ensimmäinen maakuntajuhla pidettiin juuri Himangalla
1918.
Seuran tyypillisin toimintamuoto oli
näytelmät. Ensimmäisenä esitettin jo huhtikuussa 1901 Juho
Juopperilla ”Roinilan talossa” Esitys sai aikaan ”pahanlaisia
jälkimaininkeja”. Syy jälkipuintiin ei ole tiedossa. Ovirahaa
perittiin 75 penniä, mutta seisomapaikalle pääsi 50 pennillä.
Sekin oikeutti tanssiin näytelmien jälkeen. Näytelmän ohjaajina
kunnostautuivat varsinkin Hanna ja Matti Keto. Kotiseututyö innosti
laivuri Pöyhtäriä ja Pöyhönen oli kova urheilumies. Naiset
olivat mukana vastuupaikoilla alusta lähtien: ensimmäiseen
johtokuntaan kuuluivat Hilda Annanolli ja Hilja Hagman. Myös vuoden
1901 lopulla perustetun kauniskantisen seuralehden Touon
kirjoittajista monet olivat naisia.
Kirkonkylän seura järjesti syksyllä
1913 ohjelmallisen illan Kasken talossa. Tilaisuus oli niin
onnistunut, että se johti joulukuussa Hillilän nuorisoseuran
perustamiseen. Tosin vanhempi väki vastusti hanketta ankarasti. Se
ei auttanut, sillä jo kuukauden päästä päätettiin oman talon
rakentamisesta. Kun pankista ei saatu luottoa, Matti Hekkala lainasi
holhottinsa rahat takaajinaan miehiä Kinareelta, Nikkarilta,
Hankosesta ja Juho Hillilä. Vanhan historiikin mukaan takaajat
olivat iäkkäitä ja syvästi uskonnollisia.
Seuran ensimmäinen esimies oli Jousa
Hekkala, mutta pian ohjat otti käsiinsä Martti Hekkala (1898-1964).
Hänen johdossaan Hillilän seurasta tuli yksi seudun parhaista,
jonka osoituksena kylällä järjestettiin maakuntajuhla 1926.
Hekkala toimi pitkään myös Keski-Pohjanmaan ns-piirin
johtokunnassa ja sen sihteerinäkin. Hänen sydäntään lähellä
oli kotiseututyö ja monet muut aktiviteetit. Muita alkukauden
merkittäviä nuorisoseuralaisia Hillilässä olivat Ensti Hillilä,
Sakri Mäkelä, Eino Hillilä, Nikolai Junttila, Sanfrid Rahkola,
Aili Puusaari, Antti Rahkola ja Eino Himanka.
Pienen Pöntiän kylän seura
perustettiin 3.9.1917. Erityisesti pöntiöläiset kunnostautuivat
musiikissa, joka virittäjistä on mainittava etenkin Ville
Ala-Pöntiö. Hän taisi haitarin soiton jo rippikoululaisena ja
johti sitten kylän laajempaakin huomiota saanutta jousioreksteria.
Viimeisenä – mutta ei vähäisenä –
syntyi joulukuussa 1918 Torvenkylän nuorisoseura. Lieko 20 vuotta
vireillä olleen kouluhankkeen lipeäminen naapurikylälle sysänneen
toiminnan käyntiin. Alkuinnostus oli ainakin kova. Seura sai heti
käyttöönsä pienen kodin, mutta vasta 1929 rakennettiin
varsinainen seuran talo, joka sijaitsi nykyisen kaupan ja Kekolahden
Kalevin talon välissä vastapäätä Aukusti Hietamäkeä. Uutena
taloa kehuttiin seudun parhaaksi.
Tyypillistä Torven seuralle oli
toimihenkilöiden vilkas vaihtuminen. Vasta 1930-luvun alussa
todettiin toiminnan saaneen tarkoitustaan vastaavan sisällön, kun
opintokerho oli vakiintunut ja keksustelukerho vaikutti
”herättävästi”. Seuran ensimmäinen esimies oli Juho Torvi.
Keskeisiä vastuunkantajia olivat Juho Juusola, Janne ja Jaakko
Haapala, Matti Kuru sekä rahastonhoitajan Aukusti Koskenranta.
Lähdeaineisto: Tevo Tuorilan kirjoitua
Himanka-lehdessä 1999
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti